Service voor gezondheidszorg en hulplijnen

Er is in Nederland een organisatie die toeziet op de volksgezondheid. Deze organisatie heet de GGD. Dit staat voor Gemeentelijke Gezondheidsdienst. Elke gemeente heeft dus een eigen GGD die toeziet op de gezondheid. Bijna elke inwoner van Nederland komt in zijn leven minstens één keer in aanraking met de GGD. Verschillende services voor gezondheidszorg zijn gevestigd onder de GGD. Hierbij kun je denken aan inentingen, zowel voor vakanties als voor pasgeborenen, maar ook SOA-testen en het bestrijden van plagen vallen onder de taken van de GGD. Als je uit een land naar Nederland komt waar bepaalde ziektes heersen, kan het zijn dat je langs de GGD moet voor een test voor je Nederland in mag. Dit wordt gedaan om de gezondheid van het Nederlandse volk te waarborgen en geen nieuwe ziektes Nederland in te brengen.

Adviesfunctie

Naast een bewakingsfunctie heeft de GGD ook een adviesfunctie. Als je op reis gaat naar een land waar ziektes voorkomen die niet in Nederland voorkomen, kun je je door de GGD laten informeren over de eventuele vaccinaties die je moet halen. Ze hebben daar de kennis over de verschillende gevaren die er zijn en de maatregelen die je kunt treffen. Ook als je je ergens niet voor in kunt laten enten, kun je je alsnog door de GGD laten vertellen wat de beste methoden zijn om een ziekte te voorkomen. Ook voor ouders met pasgeboren kinderen vervult de GGD een adviesfunctie. Hieronder vallen vaccinaties die elk kind in Nederland in principe zou moeten krijgen, bijvoorbeeld tegen kinkhoest en DTP. Ook routineafspraken die nodig zijn om de gezondheid van het kind te waarborgen, worden door de GGD uitgevoerd. Alles wat de GGD doet, wordt over het algemeen niet door je zorgverzekering vergoed.

Hulplijnen

Naast de standaard zorgverleners in Nederland zijn er ook een aantal hulplijnen die goed zijn om te kennen. Bij problemen met je gezondheid of die van een ander kun je met deze hulplijnen contact opnemen. Er zijn verschillende soorten hulplijnen voor verschillende noodgevallen. Je kunt allereerst contact opnemen met je huisarts als het niet heel dringend is maar wel binnen een dag geregeld moet worden. Ook kun je naar de spoedeisende hulp gaan als het heel dringend is maar nog wel in staat bent om zelf bij een ziekenhuis te komen. Ook zijn er hulplijnen speciaal voor expats, die bedoeld zijn om je bij te staan bij problemen die je niet zelf op kunt lossen. Ook kun je contact opnemen met de gemeente. Daarnaast kun je buiten kantooruren bellen naar het noodnummer van de huisarts. Je wordt dan meteen geholpen. Bij echte noodgevallen kun je 112 bellen, dan komt er zo snel mogelijk ambulance, brandweer of politie naar je toe. Als er een noodgeval is waarbij je geen ambulance nodig hebt en je staat niet ingeschreven bij een huisarts, of je kunt de huisarts niet bereiken of het is buiten de kantooruren, dan kun je de Centrale Doktersservice bellen op +31 (0) 20 592 34 34. Deze hulplijn is ’s avonds, in het weekend en op nationale feestdagen geopend.